Paljon onnea hienosta valinnastasi – tervetuloa opiskelijaksi Kallaveden lukioon!

Tässä tärkeää tietoa lukio-opintojesi aloittamiseksi. Muista lukea huolella myös kouluvirastosta tullut ohje.

1. Opiskelupaikan vastaanottaminen Opintopolku-palvelussa ja Wilmassa: vahvista ensin opintopaikkasi Opintopolku-palvelussa.

Opiskelupaikan varmistamiseksi lukioon valitun on ilmoittauduttava opiskelijaksi mahdollisimman pian, mielellään ennen 21.6, mutta viimeistään 29.6.2023 klo 15.00 sekä Opintopolkupalvelussa että Wilmassa.

Mikäli vastaanotat opiskelupaikkasi 21.6.2023 mennessä Opintopolussa, Wilma-tunnuksesi aktivoidaan 1–2 vuorokauden sisällä opiskelupaikan vastaanottamisesta. Kuopion peruskouluissa opiskelleiden opiskelijoiden ja huoltajien yläkoulun Wilma-tunnukset säilyvät entisellään. Muilta paikkakunnilta tulevien opiskelijoiden ja heidän huoltajiensa tunnukset toimitetaan Opintopolussa ilmoitettuihin sähköpostiosoitteisiin.

Jatka sitten Wilmaan:

Kirjautumisosoite Wilmaan https://kuopio.inschool.fi

Huomioi! Jos vastaanotat opiskelupaikkasi 21.6.2023 jälkeen, Wilma-tunnukset aktivoidaan vasta elokuussa.

2. Ilmoittaudu lisäksi Wilmassa täytettävällä lomakkeella ”Lukioon ilmoittautuminen ja ainevalinnat ja luvat”. Lomakkeen täyttää lukion Wilmassa opiskelijan huoltaja. Lomake on hyvä täyttää heti, kun huoltaja on saanut Wilma-tunnukset toimintaan. Valinnat ovat tässä vaiheessa alustavia ja niitä täydennetään lukuvuoden alussa. Ilmoittautumislomakkeessa kysytään mm.

• lukiossa opiskeltavat kielet (A-kielet, B2-kielet, B3-kielet)
  • A-kieli: englanti (ilmoita myös, jos olet lukenut A-kielenä esim. ruotsia, saksaa tai ranskaa ja haluat sitä lukiossa jatkaa), B1-kieli: ruotsi, B2-kieli: yläkoulussa alkanut kieli, B3-kieli: lukiossa alkava kieli. Kuopion lukioissa tarjotaan B3-kielinä: espanjaa, italiaa, latinaa, ranskaa, saksaa, venäjää. Näitä kielivalintoja täydennetään toki sitten myös lukuvuoden alussa.
  • suomi toisena kielenä (S2) -opetukseen osallistuminen
  • matematiikan valinta (pitkä vai lyhyt)
  • tukitoimet peruskoulussa
  • toive tiedonsiirtopalaveriin (esim. oppimisen tuki peruskoulussa/aiemmissa opinnoissa)
  • huoltajien yhteystiedot

Mikäli opintopaikan vastaanottamisessa on ongelmia, ole yhteydessä Kallaveden lukion koulusihteeri Veera Heinoseen (lomalla ajalla 23.6. – 31.7.2023), puh. 017 184 523 / 044 7184767, veera.heinonen@kuopio.fi

3. Opintovalintojen tekeminen

Kallaveden lukiolla ei tehdä kesällä lukujärjestyksiä. Opiskelijoiden ensimmäisen opintovuoden lukujärjestykset tehdään opiskelijoille valmiiksi. Valintoja päivitetään lukuvuoden alussa opinto-ohjaajien kanssa. Ryhmäjako ja oma lukujärjestys näkyvät uusilla opiskelijoilla Wilmassa kohdassa ”Työjärjestys” viimeistään viikolla 25. Huomioi kuitenkin, että jos edellä mainittu ilmoittautuminen on tehty 21.6. jälkeen, Wilma tunnukset aktivoidaan vasta elokuussa. Opinto-ohjaajat eivät ole kesän aikana töissä, joten jos sinulla on kysyttävää opiskeluihin liittyvissä asioista, voit olla yhteydessä Wilman kautta, sähköpostilla tai puhelimitse 7.8.2023 alkaen. Ota yhteyttä oman ryhmäsi opinto-ohjaajaan:

Opinto-ohjaaja Annika Jonninen, ryhmät 23A, 23B ja 23C, puh. 044 7184 527, annika.jonninen@opedu.kuopio.fi

Opinto-ohjaaja Anne Sivén, ryhmät 23D, 23E ja 23F, puh. 044 7184 528, anne.siven@opedu.kuopio.fi

4. Lukiolaisen tietokone, oppimateriaalit ja koulumatkatuki

Tietokone ja oppimateriaalit ovat koululla valmiina ja ne ovat maksuttomia oppivelvollisille. ”Lukiolaiskannettava” annetaan opiskelijalle ensimmäisenä koulupäivänä – huomioitavaa on, että tietokone on opiskelijalla lainassa lukio-opintojen ajan. Oppimateriaalit ovat pääosin digitaalisia. Painettuja kirjoja voidaan hankkia opiskelijalle erityissyystä. Opiskelija voi halutessaan hankkia omalla kustannuksella digitaalisen materiaalin rinnalle painetun materiaalin (kaikissa oppiaineissa ei painettua materiaalia ole käytettävissä). Opintojaksoilla käytettävistä oppimateriaaleista saat enemmän tietoa syksyllä aineenopettajilta. Kuopion lukion opiskelijana olet oikeutettu maksuttomaan digitaaliseen Slice-opiskelijakorttiin. Lue opiskelijakortista ja sen käyttöönotosta tarkemmin kouluvirastolta tulleesta ohjeesta.

Koulumatkatukea voi saada oppivelvollinen, jonka koulumatka on lyhyintä reittiä pitkin vähintään 7 km. Opiskelija voi hakea koulumatkatukea lukuvuodelle 2023–2024 (koulumatkat 1.8.2023 alkaen) sähköisesti OmaKelassa. Jotta voit kirjautua OmaKelaan ja hakea tukea, tarvitset omat verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Huolehdithan siis ajoissa, että sinulla on käytössäsi tunnukset tai varmenne.

5. Opinto-opas ja lisätietoa koulusta

Opinto-oppaassa kerrotaan tärkeitä asioita lukio-opiskelusta. Tutustu opinto-oppaaseen huolellisesti ennen koulun alkua. Opinto-oppaan löydät Kallaveden lukion kotisivujen etusivulta. Täältä löydät myös linkin tutoreiden tekemään lukiomme esittelyvideoon, Kallaveden lukion omaan podcast-kanavaan sekä someen.

6. Tiedonsiirtopalaverit

Tiedonsiirtopalavereja järjestetään heti lukuvuoden alusta lähtien. Täytä Wilmassa olevaan ilmoittautumislomakkeeseen tieto toiveestasi tiedonsiirtopalaveriin. Voit myös olla suoraan yhteydessä erityisopettaja Annulotta Marjaseen (8.8. lähtien töissä) – Wilman kautta, sähköpostilla tai puhelimitse. Yhteystiedot: puh. 044 7184 819, annulotta.marjanen@kuopio.fi

7. Koulu alkaa torstaina 10.8.2023 klo 10.00.

JOS HALUAT TULLA KÄYMÄÄN LUKIOLLA ENNEN KOULUN ALKUA, se on mahdollista maanantaina 7.8. klo 12 – 14. Paikalla opinto-ohjaajat ja tutor-opiskelijoita. TERVETULOA!

Ihanaa kesää, nähdään elokuussa!