Bisneslinja

Kiinnostaako yrittäjyys? Haluaisitko oppia sijoittamista ja työelämätaitoja? Haaveiletko kaupallisen alan koulutuksesta?

Kaikkea tätä- ja paljon muuta- tarjoaa Kallaveden lukion bisneslinja. Kallaveden lukiossa toimii erityinen bisneslinja, jonka tavoitteena on auttaa opiskelijoita löytämään omat vahvuutensa ja vahvistaa yritystoiminta-, vuorovaikutus- ja työelämätaitoja sekä vahvistaa opiskelijan jatko-opintovalmiuksia.

Bisneslinjalla on mahdollista suorittaa lukuisia kansainvälisen liiketoiminnan, yrittäjyyden, vuorovaikutustaitojen ja vieraiden kielten kursseja. Opiskelijalla on mahdollisuus bisneslinjalla perustaa oma yritys ja oppia monia yrittäjyyteen liittyviä taitoja ja tietoja. Bisneskurssilaisille tarjoutuu mahdollisuus tiiviiseen yhteistyöhön paikallisten yritysten kanssa työelämäjaksolla. Linjan käyneelle opiskelijalle myönnetään opinnoistaan bisnesdiplomi ja lukioaikaisia suorituksia voidaan hyväksi lukea jatko-opinnoissa esimerkiksi korkeakoulussa tai yliopistossa.

Bisneslinja vahvistaa Kallaveden lukion ennestään vahvaa yrittäjyyden painotusta. Bisneslinjan kurssit ovat osittain avoimia kaikille lukion opiskelijoille, lukuun ottamatta muutamia moduuleja, jotka ovat tarkoitettu vain bisneslinjan opiskelijoille.

Katso bisneslinjalaisten tekemä video.

Tiedätkö, millaista koulunkäynti voi olla?

Hakeminen bisneslinjalle

Kallaveden lukion bisneslinjalle haetaan yhteishaussa. Haku­koh­teek­si va­li­taan Kal­la­ve­den lu­kio, Lu­ki­on bis­nes­lin­ja.

Bisneslinjalle valitaan lukuvuodelle 2024 – 2025 26 opiskelijaa.  Valintakriteereinä ovat:

• Peruskoulun päättötodistuksen lukuaineiden keskiarvo
  • Äidinkielen, yhteiskuntaopin, matematiikan ja englannin arvosanoja painotetaan
  • Ennakkotehtävä ja mahdolliset haastattelut

Bisneslinjalle hakijan on tehtävä itsestään korkeintaan 5 minuuttia kestävä vapaamuotoinen videoesittely ja vastattava videolla etätehtäviin. Video tulee tallentaa pilvipalveluun ja lähettää linkki osoitteeseen kallavedenlukio@kuopio.fi viimeistään 10 päivää yhteishaun päättymisen jälkeen eli pe 29.3.2024 klo 15.00.

Videotehtävän lisäksi Kallaveden lukiolla on mahdollisuus kutsua hakija tarvittaessa haastatteluun. Mahdollisista lisähaastatteluista tiedotetaan opiskelijoille erikseen huhtikuun aikana.

Esittelyvideolla hakijan tulee kertoa mm:

• 1) kuka olet?
  • 2) millaisia vahvuuksia sinulla on?
  • 3) miksi olet hakemassa bisneslinjalle?
  • 4) Kerro lisäksi perustellen vastaus seuraavaan tehtävään: Suunnittele Kuopiossa ensi kesänä toimiva yritys, jonka toiminnassa noudatetaan kestävän kehityksen periaatteita.

Rehtori Ensio Vatanen
puh. 0447184522