Aktiivisuuspassi

Muuta aktiivisuutesi opintojaksoksi

Aktiivinen kansalainen toimii yhteisönsä hyväksi. Yhteisönäsi voit nähdä lähiympäristön tai vaikka koko maailman. YK:n Agenda 2030:n kestävän kehityksen tavoitteiden avulla pyritään tekemään maailmasta jokaiselle parempi paikka elää. Teetkö vapaaehtoistyötä? Tuetko harrastuksellasi yhteisöäsi? Haluatko tutkia tulevaisuuteen vaikuttavia asioita – oman elämän valinnoista alkaen?

Liitä toimintasi Agenda 2030 –tavoitteisiin ja tee työ, joka kertoo ja kuvaa toimintaasi. Voit näin saada omasta aktiivisesta toiminnastasi opintojakson.

Toimi seuraavasti:

• Mieti, jokin asia, jonka haluat tehdä yksin tai yhdessä jonkun kanssa. Se voi liittyä kouluun, mutta myös vapaa-ajan harrastuksiin. Myös aineopettajilta voit saada vinkkejä.
  • Esittele ajatuksesi Tapio Uusitalolle tai jollekin muulle opettajalle.
  • Kirjoita tulevasta työstäsi suunnitelma.
  • Kun suunnitelma on toteutettu, siitä tehdään raportti. Tärkeää on kytkeä toiminta Agenda 2030 tavoitteisiin. Paitsi kirjallinen, raportti voi olla valokuva -näyttely, video, blogi, juttu sanomalehteen, musiikkia, näytelmä, tanssi tai jotain muuta.
  • 28 tunnin työskentelystä saat opintojakson.

Vinkkejä toimintaan (lisää voit kysellä Tapio Uusitalolta):

• Vapaaehtoistyö (esim. vanhuksen tapaaminen tai ulkoilutus säännöllisesti)
  • Järjestötoiminta, poliittinen toiminta, taloudellinen toiminta
  • Tutki jotain asiaa tieteellisestä näkökulmasta, opettajat voivat tarjota aiheita
  • Järjestä tapahtuma, esim. näytelmä tai kirpputori
  • Osallistu koulun omiin projekteihin, toimi koulun tiimeissä
  • Tee jokin projekti Ilmastonmuutoksesta
  • Jos ohjaat partiolaisia tai jotain muuta ryhmää, ohjaa heille jokin tempaus lajittelusta
  • Tee YK-liiton maailmankansalaisen kypsyyskoe

Tulevat tapahtumat